فهرست

تزريق اسپرم داخل تخمك (میکرو اینجکشن) (ICSI)

تزريق اسپرم داخل تخمك (میکرو اینجکشن)

میکرو اینجکشن روش فرزندآوری نوین و پیشرفته ای است که شانس باروری را افزایش می دهد.

میکرواینجکشن پیشرفته ترین روش درمان ناباروری محسوب می شود. بنابراین در زوجینی که ناباروریشان به کمک راه های دیگر قابل درمان نیست، این شیوه به کار برده می شود.

در صورتی که زوجی حداقل به مدت یکسال از روش های جلوگیری استفاده نکرده و باردار نشده باشد باید به متخصص زنان و زایمان به منظور بررسی علت ناباروری مراجعه کنند.

در مواردی که شرایط رسیدن اسپرم به تخمک در رحم فراهم نباشد مانند بسته بودن لوله‌های رحمی، چسبندگی‌های حفره لگنی، تعداد کم اسپرم و تحرک پایین اسپرم تنها می توان از روش ICSI یا میکرواینجکشن استفاده کرد.

در این شیوه ابتدا آزمایشات کامل انجام می شود و در شروع درمان زن تحت نظر پزشک از داروهای هورمونی تزریقی جهت رشد تخمکها استفاده می کند و تخمک گیری از طریق سونوگرافی واژینال با یک بیهوشی کوتاه مدت یا بی‌حسی موضعی انجام می شود. با سوزن‌های مخصوص مایع فولیکولی همراه با تخمک کشیده می‌شودکه به این عمل اصطلاحا پانکچر می‌گویند.

 در آزمایشگاه نمونه اسپرم از مرد گرفته می شود و توسط یک میکروسکوپ پیشرفته و دقیق اسپرم به غشای تخمک تزریق و لقاح صورت می گیرد. در مرحله آخر که نیازی به بیهوشی عمومی نیست، جنین به وسیله یک کاتتر به داخل رحم منتقل می‌شود و یکی دو ساعت بعد از انتقال جنین بیمار مرخص می‌شودو حدود 12-10 روز بعد حاملگی یا عدم حاملگی محرز می شود. دوره درمان میکرواینجکشن از ابتدای رشد تخمکها تا مشخص شدن حاملگی حدود 2 ماه طول می کشدو در این روش 30-40 درصد شانس موفقیت وجود دارد.  ضمنا" میزان بارداری در زنان بالای ۴۰ سال به علت پایین بودن کیفیت تخمک‌های زن کاهش می‌یابد.

اگر در روش میکرواینجکشن تعداد جنین ها زیاد باشد و این جنین‌ها کیفیت مطلوبی داشته باشند، این امکان وجود دارد که آن ها را فریز کنند و چند ماه یا سال بعد در صورت نیاز (بسته به شرایط و نظر بیمار) جنین های فریز شده برای بارداری‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.