فهرست

روش تلقیح داخل رحمی (IUI)

تلقیح داخل رحمی (IUI) چیست؟

 احتمال بارداری در IUI حدود 10 تا 20 درصد است. تلقیح داخل رحمی (IUI) یک روش کمکی برای بارداری است که شامل قرار دادن مستقیم اسپرم در رحم زن بعد از تخمک گذاری است و گاهی اوقات با داروهای باروری ترکیب می شود تا شانس لقاح را افزایش دهد. IUI گزینه ای ارزان تر و کم خطر تر در مقایسه با درمان های مشابه مانند لقاح آزمایشگاهی است.

چه زمانی تلقیح داخل رحمی (IUI) انجام می شود؟

تلقیح داخل رحمی (IUI) معمولا زمانی انجام می شود که مرد دارای تعداد کم تحرک اسپرم کم باشد. ناباروری بدون علت مشخص،  مشکلات مربوط به رحم و دهانه رحم ، اندومتریوز خفیف، مشکلات انزال یا نعوظ درد جنسی که مقاربت را غیر ممکن می سازد و از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می کند .

روش تلقیح داخل رحمی (IUI) چگونه انجام می شود؟

در طول دوره تخمک گذاری تان، داروهای باروری تجویز می شود. از روز سوم تا روز تخمک گذاری برای تنظیم دوز مناسب برای آزاد سازی تعداد تخمک ایده آل، سونوگرافی استفاده می شو. تعیین زمان بهینه تلقیح داخل رحمی (IUI) روش تلقیح، زمانی اتفاق می افتد که تخمک گذاری می کنید. بعد از رشد کافی تخمک، دارو جهت تخمک گذاری تجویز می شود.

روش تلقیح داخل رحمی (IUI)

در روز انجام روش IUI، همسرتان نمونه ای از مایع منی را برای آماده سازی در آزمایشگاه فراهم می کند. نمونه بررسی می شود و آماده جدا سازی اسپرم سالم و فعال از اسپرم کم کیفیت و دیگر عناصر غیر اسپرمی می شود. این روش بدون درد است و نیازی به بیهوشی ندارد مگر در موارد خاص. با استفاده از یک کاتتر اسپرم از طریق دهانه رحم به داخل رحم وارد می شود. این روش تنها با درد بسیار جزیی همراه است و کمتر از 5 دقیقه طول می کشد. پس از روش  IUI شما تا 20 دقیقه در همان موقعیت قرار خواهید گرفت. پس از آن، می توانید فعالیت های روزمره خود را به طور معمول انجام دهید. پس از گذشت دو هفته از انجام این روش، برای آزمایش بارداری به پزشک مراجعه کنید.اگرچه هیچ محدودیتی در رژیم غذایی و مسافرت وجود ندارد، اما بهتر است که استراحت کنید تا به راحتی قبل برگردید. شما بعد از این عمل می توانید رابطه جنسی تان را از سر بگیرید. اگر بعد از این عمل درد یا گرفتگی را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید. قبل از صحبت کردن با پزشک، از هیچ مسکنی استفاده نکنید. اگر داروی خوراکی یا شیاف واژینالی تجویز می شود، حتما آن را طبق دستورالعمل پزشک خود مصرف کنید. حداقل 48 ساعت پس از درمان از شنا کردن اجتناب کنید.

میزان موفقیت تلقیح داخل رحمی حدود 10٪ در هر چرخه است. البته میزان بارداری پس از تلقیح بستگی به سن مادر، علت ناباروری، داروهای باروری و اسپرم پردازش شده دارد

تفاوت بین تلقیح داخل رحمی طبیعی و IUI همراه با داروی باروری چیست؟ در روش اول، زن برای تحریک تخمک گذاری دارو مصرف می کند. در این مورد، زمان دقیق تخمک گذاری با سونوگرافی تخمین زده می شود و توصیه برای رابطه زناشویی داده می شود و تزریقی انجام نمی شود ولی در روش IUI پس از آماده شدن تخمک اسپرم با کاتتر به داخل رحم تزریق می شود. نتایج درمان بارداری به روش IUI تست بارداری بعد از دو هفته می تواند نتایج درستی را به شما بدهد.