فهرست

مرکز فاطمه الزهرا (س) بابل تنها مرکز درمانی تخصصی ناباروری دولتی مستقل کشور

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر صدیقه اسماعیل زاده رئیس بیمارستان فاطمه الزهرا (س) از مراجعین بیماران سراسر کشور به این بیمارستان خبر داد.

دکتر صدیقه اسماعیل زاده گفت: مرکز درمانی تخصصی ناباروري حضرت فاطمه الزهرا (س) از واحدهاي تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد، این مجموعه در سال ۱۳۷۱ به همت والاي آقاي حاج سید مهدي کابلی، احداث و توسط دانشگاه علوم پزشکی بابل تجهیز گردید.

وی  با ذکر این نکته که این مرکز را  به عنوان تنها مرکز درمانی تخصصی ناباروري دولتی مستقل کشور می باشد، عنوان کرد: مرکز درمانی تخصصی ناباروري حضرت فاطمه الزهرا (س) با تشکیل حدود ۲۰۰۰۰ پرونده در طی بیست سال خدمات بی نظیري را ارئه می نماید و جزء مراکز صاحب نام در بین مراکز ناباروري در سطح کشور می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: فعالیت تخصصی بخش نازایی مرکز از سال ۱۳۷۵ شروع و با ارتقاء تجهیزات و افزایش مراجعه کنندگان درمان نازایی با روش IO تحریک تخمک گذاري، IUI  تلقیح داخل رحمی، IVF  لقاح داخل آزمایشگاهی از سال ۱۳۷۷، ICSI تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم از سال ۱۳۷۹ مشغول ارائه خدمت می باشد.

وی یاد آور شد: بیمارستان فاطمه الزهرا(س) سالیانه پذیراي زوج هاي نابارور از اقصی نقاط کشور به ویژه استان هاي همجوار گلستان ، تهران ، گیلان ، سمنان و..... می باشد .

رئیس مرکز فاطمه الزهرا (س) بیان کرد: این مرکز در سال ۹۶ توسط هیات امناي ارزي وزارت بهداشت به بروزترین تجهیزات در زمینه آزمایشگاه IVF و اتاق عمل نازایی مجهز شد و در حال حاضر این مرکز داراي ۳۵ تخت مصوب می باشد

وی با اشاره به اینکه این بیمارستان دارای بخشهای بستری، اتاق عمل، آزمایشگاه، نازایی و مشاوره می باشد، گفت: از دیگر امکانات این مرکز، درمانگاهها تخصصی و فوق تخصصی نازایی زنان، ناباروری مردان، درمانگاه سقط مکرر، درمانگاه آندومتریوز، درمانگاه مشاوره اختلالات روابط زناشوئی، درمانگاه تغذیه و درمانگاه مدیریت استرس ناباروری بوده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: مرکز تحقیقات بهداشت باروري و ناباروري، در حال انجام تحقیق و پژوهش و انجام پروژه هاي تحقیقاتی بالینی و پایه در حیطه بهداشت باروري می باشد.

وی اضافه کرد: مرکز درمانی تخصصی ناباروري و باروري فاطمه الزهرا(س) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل با امکانات و تجهیزات پیشرفته و حمایت هاي مالی دولت در قالب طرح حمایتی و طرح برکت در خدمت هشهریان گرامی می باشد.

دکتر اسماعیل زاده با اشاره به اینکه طرح حمایتی ۸۵% وزارت بهداشت بعنوان طرح حمایتی زوجین نابارور در این مرکز اجرایی شد، تصریح کرد:  این طرح حمایتی از سوي دبیر خانه ستاد  تحول نظام سلامت وزارت بهداشت برای بیمارن جهت هزینه اتاق عمل پانکچر و انتقال جنین فریز و دو بار  IUI در ﺳﺎل ﻗﺎﺑﻞ ﭘﺮداﺧﺖ اﺳﺖ.

 این مسئول با اشاره به اینکه تاکنون ۱۸۵۷ زوج از اﯾﻦ ﻃﺮح اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮدﻧﺪ، ادامه داد: زوجینی که زیر ۴۲ سال دارند و یک نفر از زوجین تابعیت ایرانی داشته باشد و در صورتیکه با داشتن فرزند بتواﻧﻨﺪ برای بعدي اقدام کنند شامل دریافت خدمات از طرح حمایتی ۸۵% می شوند.

وی در همین راستا بیان داشت: طرح برکت از سوي دفتر نهاد مقام معظم رهبري با سیاست فرزند آوري جهت ارتقاء نرخ باروري و رفع مشکل مالی بیماران روستایی نیازمند و کم درآمد ، از مهر 94 در این مرکز اجرا گردید.

رئیس مرکز فاطمه الزهرا (س) اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۰۰۰ پرونده فرستاده شد که ۶۵۹ نفر توسط بنیاد طرح برکت تایید و ۱۱۳ نفر باردار شدند.

وی همچنین افزود: زوجینی که فرزندي نداشته باشند و حداقل ۶ ماه ساکن روستا باشند و همچنین خانم حداکثر ۳۵ سال داشته باشد می توانند از این طرح استفاده نمایند.

دکتر صدیقه  اسماعیل زاده  ادامه داد: این طرح ها با تلاش مسئولین، متخصصین و همکاران محترم در این مرکز ادامه دارد که با استقبال چشمگیر زوج هاي نابارور مواجهه و منجر به افزایش تعداد مراجعین به مرکز شده است.

رئیس بیمارستان فاطمه الزهرا(س) اذعان داشت: با توجه به استقبال روز افزون مردم شریف استان مازندران و استانهاي همجوار و حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در درمانگاه فوق تخصصی ، ضرورت توسعه مرکز از نظر مکانی کاملا محسوس می باشد.