فهرست

درمانگاه سلامت جنسی

درمانگاه سلامت جنسی خانواده Family Sexual Health Clinic

   امروزه سلامت جنسی مانند سایر ابعاد سلامت در انسان به هماهنگی و سازگاری جنبه های جسمی، عاطفی، عقلانی و اجتماعی امور جنسی اطلاق می شود به نحوی که شخصیت، روابط و عشق را ارتقاء داده و پربارتر کند و تنها به نبود بیماری یا اختلال عملکرد اطلاق نمی شود. موضوع سلامت جنسی به عنوان یکی از اولویت های سلامت همگانی (Public Health) خصوصا در زوجین نازا است و با پیچیده تر شدن روابط و رفتارهای بشری در این خصوص، نیاز به مداخلات مبتنی بر دانش به منظور آگاه سازی، اصلاح نگرش و پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است.

نقش سلامت جنسی در روابط زناشویی:

 سلامت جنسی رابطه تنگاتنگی با سلامت خانواده دارد. عوامل متعددی در سلامت خانواده و ثبات و پایداری آن نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مسایل جنسی زوجین اشاره کرد، روابط جنسی در صورتی که مسئولانه، در چارچوب خانواده و برطرف کننده نیازهای جنسی و عاطفی زن و شوهر باشد سهم موثری در دوام و قوام خانواده دارد و مانع از فروپاشی این نهاد مقدس می‌شود. روابط زناشویی به دلبستگی بیشتر زوجین می‌انجامد به حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی مرد و زن نیز کمک می‌کند، افزون بر این روابط جنسی مستمر و منظم زوجین با ایجاد آرامش فکری و روانی و کاهش اختلاف و منازعات خانوادگی در تربیت صحیح فرزندان نیز اثر گذار است.

 

ضرورت بازگشایی درمانگاه سلامت جنسی:

انسان‌ها حق دارند که از یک زندگی جنسی سالم و رضایت بخش برخوردار باشند اما بسیاری از افراد و زوجها هستند که به خاطر شرم و حیا و باورهای غلط حاضر نیستند مشکلات سلامت جنسی خود را حل کنند. مشکلات جنسی میان یک زوج خصوصا زوجین نازا، سلامت کل خانواده را به خطر می‌اندازد، اختلال در سلامت جنسی هم برای خود فرد عوارضی نظیر افسردگی، اضطراب، کاهش اعتماد‌ به‌ نفس و انزوا ، کاهش قابلیت باروری را به همراه دارد و هم باعث بروز مشکل در حوزه روابط خانوادگی و زناشویی می‌شود که در ‌‌نهایت ممکن است به طلاق عاطفی یا حقوقی ختم شود. از آنجائیکه سلامت جنسی رابطه تنگاتنگی با سلامت باروری دارد از آذر1393 ، مرکز باروری و ناباروری فاطمه الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بابل با هدف راه اندازی درمانگاه سلامت جنسی و به منظور پاسخگویی مسئولانه و علمی به نیاز و تقاضای موجود به ارائه خدمت در زمینه های مختلف این جنبه از سلامت خواهد پرداخت:

تیم تخصصی این درمانگاه با بهره گیری از تخصص های مختلف علوم پزشکی و علوم رفتاری به صورت بین رشته ای به ارائه مشاوره و انجام خدمات تشخیصی و درمانی می پردازد.

دورنماvision: 

سیاستگذاری های لازم در حوزه سلامت جنسی

رسالت: Mission

اهداف:

  • فراهم آوردن خدمات لازم به منظور حفظ، و ارتقاء سلامت جنسی افراد و جامعه
  • مداخلات مشاوره ای مبتنی بر دانش به منظور آگاه سازی، اصلاح نگرش و پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط
  • کسب بهترین تجارب و عملکرد در حیطه روابط جنسی
  • تشخیص و درمان مشکلات و اختلالات جنسی در زوجین
  • مشاوره و راهنمایی در زمینه مشکلات جنسی زوجین
  • تشخیص و درمان بیماری های منتقل شونده از راه جنسی ( STIs)