فهرست

کارگاه راهکارهای های نوین جهت توسعه حفظ باروری

کارگاه آموزشی مرکز تحقیقات با عنوان" بررسی پژوهش ها در زمینه راهکارهای نوین جهت توسعه حفظ باروری مردان و زنان واجد شرایط در مرکز درمانی تخصصی ناباوری فاطمه الزهرا"

کارگاه  آموزشی با حضور کارکنان مرکز درمانی تخصصی ناباوری فاطمه الزهرا و همکاران پژوهشی مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری بابل در تاریخ 24/5/1402 در مرکز درمانی تخصصی ناباوری فاطمه الزهرا برگزار شد و موضوعات مهمی در این زمینه توسط استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل خانم دکتر مولود آقاجانی دلاور به حاضرین ارائه شد و شرکت کنندگان پیرامون مسائل مختلف به ویژه موضوع جوانی جمعیت به بحث و تبادل نظر پرداختند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: توان باروری ما به دلایل مختلف، از جمله عوامل بیولوژیک، عوامل محیطی، بیماری‌ها، سرطان و ... ممکن است در معرض کاهش یا آسیب باشد. به همین دلیل، با پیشرفت علوم و فناوری‌های تولید مثلی، روش‌هایی شکل گرفته‌اند تا بتوانند از قدرت باروری محافظت کنند و آن را برای آینده ذخیره کنند.

دکتر مولود آقاجانی دلاور گفت: حفظ باروری یا fertility preservation  تکنیک‌ها و روش‌هایی برای نگهداری توان تولید مثل در برابر عوامل مخرب و تهدیدکننده است. لذا، هدف تکنیک‌های حفظ باروری نیز پیشگیری از بروز ناباروری و عوارض گوناگون آن است. امروزه پزشکان، پرستاران انکولوژی و ماماها باید به همه ی بیماران سرطانی به موقع اطلاعات کامل در مورد گزینه‌های حفظ باروری ارائه دهند.

دکتر آقاجانی دلاور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه افراد یا زوج های جوانی که بدنبال تحصیلات عالی و موقعیت های شغلی بهتر٬ ازدواج یا فرزند آوردن را به تعویق می اندازند.یا سابقه ی نارسایی زودرس تخمدان در بستگان درجه یک دارند یا ابتلا به آندومتریوز که بطور جدی باروری را تهدید می کند یا افرادی که همسر مورد نظر یا مطلوب خود را هنوز نیافته اند یا افرادی که ازدواج کرده اند ولی تصمیم به بچه دار شدن در سنین بالاتر دارند یا افراد مبتلا به بیماری که در آنها خود بیماری و یا درمان های دارویی ممکن است سبب کاهش قدرت باروری آنها می شود یا مبتلا یان به سرطان که قرار است تحت عمل جراحی٬ شیمی- درمانی یا پرتودرمانی قرار  گیرند کاندیدهای حفظ باروری هستند و باید مشاوره حفظ باروری داده شود.

دکتر آقاجانی دلاور در ادامه اذعان داشت که بر اساس دستورالعمل های مربوط به حفظ باروری باید پزشکان و مراقبین بهداشتی (ماماها و پرستاران) در حد وسیع تری اقدام نمایند نه فقط زنانی که علاقمند به حفظ باروری هستند بلکه به زنانی که علاقمند به حفظ باروری نیستند ولی شرایط آن را دارند مشاوره حفظ باروری داده شود.

در پایان او به پژوهش های انجام شده در این زمینه پرداخت و گفت انجمن آسیایی برای حفظ باروری (ASFP) تلاش می کند تا برنامه های حفظ باروری را در کشورهای آسیایی از طریق برگزاری کنفرانس ها و برنامه های آموزشی مانند کارگاه های آموزشی در کشورهای عضو توسعه دهد. اولین ابتکار کارشناسان این انجمن در سراسر آسیا، ترویج تحقیقات در زمینه حفظ باروری و کاربرد بالینی آن  است.